נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

09:48 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

חשבון נפש ניהולי

באחד מתהליכי הייעוץ האישי למנהלים, שעשיתי בתחילת דרכי כיועצת, ליוויתי מנהל הנדסה בארגון תעשייה בכניסתו לתפקיד, שהתקשה מאוד להיכנס לתפקיד הניהולי הבכיר. כששאלתי אותו ״מה כל כך קשה לך?״ השיב לי: ״קשה לי, שאני משפיע על חיים של אנשים״.
כמה פשוט, וכמה חזק. הבנתי שהוא חי בכל רגע את האחריות הגדולה הזאת, הקשה מנשוא עבורו. האם לא היינו רוצים שכל מנהיג ומנהל ירגיש כך?
מנהל המנהיג ארגון מחזיק באחריות לאנשים רבים. להחלטותיו ופעולותיו השלכות לחיים של אנשים רבים בארגון ובסביבתו.

השפעה ואחריות

וזה מביא אותנו  לשתי מילים מרכזיות לניהול בארגונים: השפעה ואחריות ,המייצגות את שני הכוחות המרכזיים במוטיבציה לנהל .

את המלה השפעה אפשר להחליף במילה כוח. למנהל מעצם התפקיד ותוקף הסמכויות והמעמד שמקבל  (וגם מבנה אישיותו, ידע או ניסיון), יש כוח, המשפיע על חיים של אחרים. במילה השפעה מסתתרת המילה שפע ואכן מנהיג בחכמתו ובהחלטות מושכלות יכול להשפיע שפע רב על סביבותיו. יחד עם זאת, השפעתו יכולה להיות פוגעת והרסנית. האחריות באה לאזן את ההשפעה ואת הכוח. אם היינו זבוב על הקיר ב"חדרי מוחו",  היינו רואים את הכוח העצום שמבקש להשפיע ולמולו את מחשבות ותחושות האחריות: מה המשמעות של העשייה? למי? מה נכון? מתוך העימות והשיח ביניהם יש סיכוי שתיווצר עשיה אחראית.

כוח והשפעה לאורך זמן ההשפעה עלולים להתהפך ל"העפשה"( מלשון מעופש).כמו מים שעומדים במקום, ללא זרימה הופכים לביצה ,כך מנהיגות שנשארת במקומה לאורך זמן רב ללא שינויים מספיקים בה או בסביבתה, מתעפשת. יש יאמרו הופכת להיות מושחתת.

אז מה היינו רוצים ממנהל?
לא היינו רוצים שהאחריות תשתק אותו כמו במקרה בו התחלתי מאמר זה. כך שיהסס מלפעול, לקבל החלטות או ליזום. לא היינו רוצים שההשפעה תעוור אותו ותגבר על כל הבנת משמעות ואחריות לסובב. לא היינו רוצים מנהל באותו תפקיד או אותה סביבה ללא שינויים משמעותיים, לאורך זמן. היינו רוצים תנועה והתחדשות.
היינו רוצים מנהל שמנהיג שינויים ומייצר תוצאות מתוך אחריות עמוקה ומתוך הבנת הסביבה ומשמעויות פעולה או אי פעולה. הינו רוצים מנהיגות עם מאבק נפש תמידי, כהרגל.

על כך ניתן תמיד להוסיף "זמנים ומועדים" או בשפה ניהולית-שגרות, לחשבון נפש ניהולי. עצירה לצילום מצב כמו תמונת סטילס. לשבת לבד, עם חבר, עם יועץ, או עם צוות הנהלה, לקיים סקר פנימי, חיצוני, להזמין תלונות (כן להזמין!) : חשבון נפש ניהולי- עד כמה "עשייה" ועד כמה "אחראית".  

מלה אקטואלית

 אנו נתקלים לאחרונה במנהלים בכירים ששמם מגיע לכותרות על כך שהשתמשו בכוחם -כי הם יכולים. טייקון שמעד וחבל, כי המשק זקוק לקטרים עסקיים שיובילו אותו אך באחריות ולא רק בפול סטים. בכירים שמואשמים ומורשעים בהטרדות מיניות… למה? כי הכח מבלבל.. הכח על אנשים אחרים, התלות של האחרים בו או בה הוא כח מטעה ומטה.

מילה למנהיגי השירות  לציבור

 הכוח בידיכם רב. אתם יכולים, כי אתם הריבון. במשרדי הממשלה, ברשויות השונות, יש לכם אחריות מכרעת לתחושת האדם כאזרח בעל זכויות במדינה.
לעודד לשרת ולכבד אזרחים תורמים ונורמטיביים (שרות) ולמצות את הדין עם אלו שמפרים ברגל גסה נורמות וחוקים (רגולציה). האם כך המערכות בהנהגתכם פועלות?
סאת האחריות על ראשכם רבה. ומלאכת המחשבת בין יד משרתת ותומכת ליד קשה… היא מיומנות מורכבת, הדורשת חינוך עובדים ותהליכים נכונים בהם, הדבר היקר ביותר למדינה; תחושת ההוגנות, והאמון של האזרח הנורמטיבי במוסדותיה, לא תפגע .

*עידית שומן אדטו, שותפה מייסדת ומנהלת בחברת 'לוטם'.

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות