סובלנות-ארגונית

לקראת יום הסובלנות הבינלאומי, המצוין ב-16/11, יש פה הזדמנות לעצור רגע ולנסות להגדיר מהי אותה סובלנות אותה אנחנו מנסים לעודד בארגונים. מה היא משרתת, למי היא טובה ולמה שאנשים עסוקים ועמוסים יקדישו זמן ואנרגיה ללמידה והטמעה של כלים להתנהגות סובלנית אחד כלפי השני במקום עבודה.

ברמה האינדיבידואלית, סובלנות נשענת על יכולת פנימית לתת מקום לשונות. זו היא לא אמירה או סיסמה. זו מיומנות שמאפשרת לנו להרחיב את המכל הפנימי ולקבל באופן עמוק את העובדה שאנשים אחרים מבינים מצבים ופועלים בדרך שונה מאתנו וזה בסדר. זה לא פחות טוב, או יותר טוב, זה אחר.

כאשר אנחנו מצליחים לעשות את פעולת הרחבת המכל הפנימי, אנחנו לא שופטים, לא כועסים ולא נרתעים מהשונה. במקום זאת, אנחנו מצליחים לקבל
את הפער ולקיים שיח שכל מטרתו היא למצוא פתרונות לניהול הפערים.

יחסים של סובלנות הם בסיס למערכות יחסים מטיבות בכל מעגלי החיים. בארגונים, לסובלנות יש השפעה מרחיקת לכת גם על רמת הביצועים.
זה מזמן כבר אינו עניין רק של 'המשוגעים לדבר'.

נורמות והתנהגות סובלנית הן מנוף לצמיחה. הן מועילות לביצועים, לשימור עובדים וליצירת מקומות עבודה שאנשים רוצים וגאים לעבוד בהם.
ארגונים מכילים, ובעיקר ארגונים בהם מנהלים יודעים כיצד להיות מכילים וסובלניים כלפי העובדים שלהם,  מעלים את רמת הביצועים בצוותים ב-30% ואת רמת שיתוף הפעולה ב 29% (Deloitte, 2016, 2021). חוויות של חוסר שייכות, וחוסר הערכה, מהוות את אחת הסיבות המרכזיות לעזיבת עובדים את מקום העבודה (Mckinsey, 2021)

כלים ארגונים לניהול סובלני ומכליל צריכים לכלול התייחסות למספר היבטים מרכזיים:

  1. פיתוח מודעות ותודעה ניהולית ביחס לצורך ולציפייה של כל עובד באשר הוא כי המנהל שלו יכיר בצרכים הייחודיים שלו ויגלה סבלנות כלפי צרכים אלה כבסיס ליחסי העבודה.
  2. פיתוח הבנה וכלים ליחס הוגן ומותאם אישית לכל עובד, לעומת התפיסה של ״ניהול אחיד לכל העובדים״
  3. פיתוח יכולת לגלות סובלנות כלפי עובדים ברגעים הקשים – כשהפרויקט תקוע, כשהדד ליין עבר, כשהלוקח לא מרוצה ועוד. אלה הרגעים המכוננים אותם העובדים יזכרו לאורך זמן, מהם הם יגדלו ויתפתחו לעובדים טובים ומקצועיים יותר. התנאי הוא המיומנות של המנהל לנהל אירועים אלה בסובלנות והכלה.
  4. פיתוח והטמעה של מיומנות הקשבה עמוקה והפנמה של ה״סיפור״ של הצד השני, גם אם לא מסכימים. היכולת לשאול שאלות, להסתקרן ולהבין
    את הסיפור של האחר לא מחייבת הסכמה או קבלה. עצם ההקשבה והשיח, הם המייצרים חוויה של סבלנות וקבלה הדדית.

הלמידה וההטמעה לוקחים זמן כמובן. כמו בכל דבר טוב בחיים, זה לא זבנג וגמרנו. אבל אנחנו מפתחים את הכלים, ואם נצא לדרך עכשיו, יתכן מאוד
שביום הסובלנות הבא, נהיה במקום שונה לחלוטין.

לאחרונה השקנו קורס דיגיטלי המקנה כלים לניהול בסביבה מגוונת. לפרטים נוספים לחצו כאן

אודות המחבר

אירית חוביץ' | יועצת ארגונית בכירה בלוטם, מתמחה בגיוון והכללה.


השארת תגובה