נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

11:49 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

למידה היבירידית בשגרה החדשה

מיכל טובי, מנהלת יחידת הדיגיטל בלוטם
מדברת על: למידה היבירידית בשגרה החדשה

היי מיכל, תני לנו רקע קצר לנושא, על מה אנחנו מדברים בעצם?
למידה היברידית משלבת בין כמה סגנונות למידה: למידה פרונטאלית ולמידה בתיווך דיגיטל (דרך פלטפורמות), סינכרוני וא- סינכרוני. כבר כמה שנים שאנחנו מכירים את המושג  Blended learning, שמדבר גם הוא על שילוב שיטות למידה שונות, למשל: פרונטאלי, קבוצות, משחוק, וידאו, פודקאסטים רכיבי למידה טקסטואליים ועוד אופציות שונות לשילוב של שיטות למידה. 

איך זה קשור לרוח התקופה?
בתקופה הזו , עם הכניסה לשגרה חדשה, כולנו עסוקים בלקבל החלטות שונות על התנהלות הארגון שלנו מכאן והלאה –
להבין מה היה טוב בקורונה? איפה התקדמנו? מה נרצה לשמר? ומה היה רע הכרחי שנרצה להיפטר ממנו?
הקורונה הכריחה אותנו כמעט ביום אחד לעבור ללמד מרחוק. שאלנו את עצמנו איך עושים את זה יעיל. מה חשוב קודם כל להבין? ש"למידה מרחוק" היא לא ממש למידה דיגיטלית, היא בעצם מעבירה את הפורמט של הכיתה לתוך הזום. לא לזה המשורר התכוון כשהוא אמר למידה דיגיטלית. כדי להימנע ממצב בו אנחנו יוצרים למידה שלא מתאימה לפלטפורמה ולא מאפשרת ללומד ליהנות מיתרונות הדיגיטל (כמו: פרסונאליות, שילוב של אמצעי למידה, למידה פעילה), כדאי שננסה לעבור למתכונת שבה אנחנו נהנים מיתרונות הלמידה בדיגיטל, ומתגברים על החסרונות שלה. תהליכי למידה מרחוק אמנם פותחים לנו שלל אפשרויות, אבל בסופו של דבר, אם חושבים על היום של אחרי, כדאי שנשאל את עצמנו איפה חשובה לנו למידה פרונטאלית מונחית מדריך, איפה אנחנו מכוונים את הלומד לפתח מיומנויות של למידה עצמית, והיכן חשוב לנו להישאר גמישים.

הלמידה ההיברידית מאפשרת לנו לקחת את הטוב מכל דבר.
למשל – בשביל להקנות ידע, אנחנו לאו דווקא צריכים את המנחה /מדריך שיעמוד וירצה. המדריך משמעותי עבור הלומד הרבה יותר במתן פידבק, בהנחיה, בליווי ובניתוח סימולציות. לכן, בלמידה היברידית נחשוב על כל יחידת תוכן בנפרד וגם נקפיד להסתכל על התהליך במאקרו ונשאל: איך הכי נכון להעביר את התוכן הזה? מה נכון לעשות פרונטאלי ומה נכון לעשות מרחוק?  אם נצליח – הלומד יוכל ליהנות מהיתרונות של כל הכלים העומדים לרשותו בתהליך הלמידה.

ספרי לנו, מה הפתרונות שאנחנו מציעים?
בשנה האחרונה עזרנו להרבה ארגונים להמיר קורסים, הכשרות, ימי אוריינטציה ועוד תהליכים רבים, מפרונטאלי לגמרי ללמידה היברידית. לקחנו את ההכשרה, הקורס או יום העיון ושאלנו את עצמנו מה חשוב לנו שיהיה בלמידה עצמית והיכן לא נוכל לוותר על זמן עם מדריך. הדבר שצריך לעמוד לנגד עינינו במשימה הזו היא השאלה מה הכי יתאים? יתאים ללומדים, יתאים לסוג התוכן אותו נדרש ללמד ומורכבותו, יתאים לחיי היום יום בארגון. כשיש לנו הכשרות וקורסים שפיתחנו בעבר כקורסים פרונטאליים – נתבונן עליהם, נפרק אותם ונרכיב מחדש.
כל תוצר למידה פרונטאלי יכול להפוך להיות היברידי, הרעיון הוא לחשוב על סך השיטות שיש לנו ועל מה שישרת הכי טוב את הלומד ואת התוכן.

יש לך דוגמה ספציפית שאת יכולה לספר לנו עליה?
לפני שנתיים בנינו קורס מתאמי השמה פרונטאלי עבור שירות התעסוקה. עם פרוץ הקורונה, התבקשנו על ידי השירות להפוך את הקורס מפרונטאלי להיברידי, כך שיתאים להגבלות של המציאות החדשה.
הרכבנו קורס משולב שיטות שונות, מצאנו שחלק מהתכנים יעברו ללומד בצורה היעילה ביותר אם הם ישנו את פניהם ויהפכו להיות עזרי עבודה, הקמנו סביבה דיגיטלית תומכת למתאם ההשמה החדש, סביבה שהוא פונה אליה כל הזמן במהלך הקליטה שלו בתפקיד. הסביבה הדיגיטלית מכילה תהליכי עבודה, תזכורות חשובות, צ'קליסטים ושאלות שחשוב לשאול את הלקוח. את העולמות של סימולציות – הפכנו לסרטונים שמדגימים הכי מוחשי שאפשר ללומד את הסיטואציה. את "זמן המדריך" שבו עשינו למידה משותפת – השקענו דווקא בלמידת עמיתים ובעבודה בקבוצות כי שם היה חשוב לנו שיהיה מעורב מדריך מוסמך שיוכל ללוות את הקבוצה ולסייע לה בהתפתחות. יש דברים בתוך הקורס שבנינו במתכונת של כיתה הפוכה – אחת המתודולוגיות היותר מוכרות של למידה היברידית, שבעצם באה ומציעה לנו להסתכל על התהליך הפוך ממה שהיינו רגילים עד היום. בכיתה הפוכה אנחנו מתחילים דווקא מהקניית הידע בצורה עצמית ואת התרגולים עושים יחד עם המדריך כי יותר חשוב שהמדריך ייתן לנו משוב בזמן אמת. 

תני לנו 4 טיפים מנצחים לאיך עושים את זה.

  1. חשבו מסלול מחדש |בצעו חשיבה מחודשת על התכנים, אורך הלמידה, תדירות ושיטות ההעברה לאור היתרונות והמגבלות.​
  2. מגוון זה כל העניין | הפלטפורמה הדיגיטלית כשלעצמה לא מספיקה,
    המגוון שמתאפשר באמצעותה הוא התורם העיקרי להצלחה. שלבו למידה מסוגים שונים
  3. התאמת הפלטפורמה למטרת הלמידה | למשל: העברת מידע וידע מתאימה יותר ללמידה מקוונת,
    חניכה/מנטורינג/שיח אישי מתאימים יותר ללמידה סינכרונית או פרונטלית.​
  4. צרו ערוצי משוב מתמידים | גם על התקדמות הלמידה וגם למנחים/למערכת לטובת דיוק ושיפור.​


מיכל, תודה רבה.
תודה לך! אפשר להוסיף משהו? כדי להרכיב ללומדים שלכם חוויה היברידית משמעותית – שאלו את עצמכם איך אתם היית רוצים ללמוד את התוכן הזה. בטוח שכל אחד מאתנו יכול לזהות בעצמו דברים שהוא מתחבר אליהם ואוהב בתהליך הלמידה הדיגיטלית. אם נדע למנן את הלבד והביחד בצורה נכונה – נקבל את הטוב מכל העולמות ונרוויח חגיגה של למידה.

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות