נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

08:59 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

להרכיב קואליציה? עכשיו אתה!

קואליציה, או בעברית: יַחְדָּה, היא "מעין ברית בין ישויות שונות, המשתפות פעולה לקידום עניין משותף".

באיזו מידה המושג הזה רלוונטי ליומיום שלך כמנהל? האם אתה יודע לייצר ולשמר שותפויות? ועם מי אתה מייצר אותן?

השותפויות המוכרות והנפוצות יותר בארגונים הן כמובן שותפויות עם הדומים לך והקרובים אליך: השותפים שלך ביחידה, השותפים שלך בעשייה השוטפת והשותפים שלך למקצוע. אבל בדומה להרכבת קואליציה בממשלה, המשימה המאתגרת והמשמעותית עבור הארגון, היא יצירת שותפויות עם אחרים, או במילים אחרות: שבירת סיילואים ("Breaking Silos").

סיילו הוא מונח שמגיע מהמילה היוונית למגדל אחסון (בעיקר לתבואה). בהשלכה לעולם העסקי, המושג הזה מתייחס למנטליות ארגונית מאוד נפוצה, בה כל יחידה מתאספת בתוך עצמה כמגדל סגור ונפרד, ולא חולקת משאבים ומידע עם יחידות אחרות.

בעולם שבו אנחנו חיים היום, שום בעיה משמעותית לא נפתרת ללא שיתוף פעולה בין גורמים מגוונים ובין תחומי מומחיות שונים. לאור זאת, קל להבין מדוע מנטליות הסיילואים בארגונים מגבילה את האפשרות לחשיבה יצירתית וחדשנות ומפחיתה את היעילות בארגון.

רוצה למצוא את הסיילואים שאתה צריך לשבור?

חשוב על היחידות או המחלקות המקבילות אליך בארגון, אלו שאתה לא עובד איתן באופן שוטף ושאין לך שגרת עבודה משותפת איתן. אם אתה בתפעול או ב-IT, אולי הסיילו שאתה צריך לשבור הוא עם שירות הלקוחות? אם אתה בשיווק אולי התשובה שלך היא משאבי אנוש? אם אתה במוצר א' אולי כדאי שתחשוב על מוצר ב'? וכו'.

ממש כפי שקואליציה בהגדרתה מבוססת על קידום עניין משותף, כך גם לך כדאי להתחיל בלאתר מטרה משותפת שלך ושל סיילואים שלך, ואז לחבור אליהם על מנת לקדם יחד. אם השותפות סביב נושא מסוים תצליח, תוכל להרוויח פעמיים: ראשית, תוכל להגיע להישג שככל הנראה לא יכולת להגיע אליו לבד. שנית, תיצור קשר ותשתית לעבודה משותפת גם בהמשך, או במילים אחרות: תיצור שותפויות.

אז איך עושים את זה? קיבלנו השראה ממאמר של פורבס על שבירת סיילואים, כדי להציע כמה עקרונות מפתח:

  1. הגדר את הנושא ובחר שותפים

    שבירת סיילואים ויצירת שותפויות מתחילות בעיסוק בנושאים הנמצאים בלב העשייה. חשוב על נושא משמעותי עבורך ועבור הארגון, וברר מי הם אלו ש:

    • חולקים את נקודת המבט שלך בנושא (למיטב ידיעתך)
    • יש להם התמחות שונה משלך וערך משמעותי בהגעה לפתרון
    • תוכל לבסס איתם מערכת אמון
    •  מסוגלים לראות את התמונה הגדולה, וכמוך ישמחו לפרוץ את השיח של "היחידה שלי" או "התחום שלי", לשיח של "הארגון שלנו".

    לפני יציאה לדרך כדאי לוודא שיש לך את ה"מנדט" להרכבת הקואליציה, כלומר שהמנהל שלך מגבה אותך בנושא.

  2. סמנו מטרה ויעד
    לאחר שזיהית את השותפים, הזמן אותם לדון יחד במטרה המשותפת ולהגדיר יחד את היעד. למשל: לשדרג את אחד המוצרים או השירותים של הארגון. או: לצמצם זמני תגובה של הארגון בנושא מסוים.
    שאלו את עצמכם: מה אנחנו רוצים להשיג? מהו המיקוד שלנו? מהן בעיות השורש בהן צריך לטפל? אם תצליחו להסכים על המטרה והיעד, הם אלו שייצרו עבורכם את השותפות. כדאי להגדיר גם את כלי המדידה לעמידה ביעד: מסגרת זמנים ומדדי הצלחה.

  3. חשפו את גורמי ההנעה
    נכון, חברתם יחד לצורך מטרה מאוחדת, אבל באופן טבעי לכל אחד מכם עדיין יש את מנועי המוטיבציה שלו, את הזווית הייחודית שחשוב לו לקדם, ואת הסיבה שבכלל התעניין בשותפות מלכתחילה – ממש כמו בהרכבת קואליציה בממשלה.
    אולם דווקא החשיפה של האינטרסים והשיתוף בהם יסייעו להבין טוב יותר מה כל צד צריך, ומהם הוויתורים שצריך להסכים לעשות מראש.
    השתמשו בהבנת מנועי המוטיבציה כדי להניע את כולם אל עבר היעד המשותף.

  4. עבדו יחד
    כדאי לייצר שגרה של פגישות קצרות לעיתים קרובות, על מנת לשמר את המומנטום שהתחלתם, לאפשר החלפה תמידית של ידע, ליצור אינטגרציה ולהקנות ביטחון. חשבו היטב מי חשוב שיגיע לפגישות האלו, גם בדרג שלכם וגם מבין העובדים ביחידות שלכם. במידה והגדרתם מדדי בקרה, פגישות תקופתיות הן הזדמנות טובה לחזור ולבדוק אותם. שגרת הפגישות היא גם הזדמנות עבורכם לחזק את השותפות ולסמן יחד נושאים נוספים לקדם.

אז כמה קואליציות כבר יצא לך לקדם? ומהי הקואליציה הבאה שאתה מתכוון להרכיב?

מתוך הכלי אקטואליה וניהול של Manager'sGPS  – כלים ניהוליים בדיגיטל.

עוד לא מכירים את MGPS שלנו? לחצו כאן

Explore more

Blog

זום אין – סקרי חוויית עובד

מפגש היכרות עם פתרונות לוטם סנסינג למדידת חוויית עובד. במפגש נתייחס למציאות הנוכחית והשפעותיה על חווית העובד ורמת המחוברות, על חשיבות הסקר בימים אלו, תוצרים וכלים ניהוליים ליום שאחרי.

רוצה לקרוא
Blog

תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית

שלוש טעויות שארגונים עושים בבחינת אפקטיביות תהליכי למידה וכיצד מודל משמעו"ת עסקית יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.

רוצה לקרוא
Special

אם נסתכל על המציאות שלנו, ימים של מלחמה ובהם תנאי אי וודאות, כ"א חסר, שחיקה נפשית ועוד. איך מטמיעים ומיישמים תוכניות עבודה במציאות כזו? איך בכלל נעים קדימה?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות