נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

12:21 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

איך נולד שינוי?

כיצד יוצרים שינוי דרך סיפורן של מנהיגות?

בחודש ספטמבר הלכה לעולמה רות ביידר גינסבורג, שופטת בבית המשפט העליון בארה"ב ואייקון פמיניסטי. מותה עורר הד גדול ברחבי העולם בשל המורשת החשובה אשר הותירה בתחום החקיקה.

היותה של רות *אישה* פורצת דרך ומנהיגה בתחום החקיקה הפמיניסטית היוו מוקד עניין לאורך כל הקריירה שלה. אל רות מצטרפות מנהיגות נוספות בנות ימינו כמו ג'סינדה ארדרן ראשת ממשלת ניו-זילנד, ומנחת הטלוויזיה ואשת העסקים הפילנטרופית אופרה ווינפרי ועוד רבות אחרות.

הצלחתן של נשים אלו מעוררת את השאלה – מה ייחודי לדרך פעולתן ומה הוביל אותן להיות המנהיגות וסוכנות השינוי שהן? ניתן לראות בפעולות של אותן מנהיגות עקרונות מתוך גישת "ההתקוממות", גישה העוסקת בניתוח יחסי כוחות ומגדר בהקשרים חברתיים וארגוניים.

מה אנחנו יכולים ללמוד מגישה זו על הובלת שינוי בארגון?

  1. הכירו את הנורמות הארגוניות – עצרו וחשבו, מה הן הנורמות הארגוניות במקום עבודתכם? האם יש דברים שמוצגים כאמת או כאידיאולוגיה ניהולית? האם יש דברים שמתנהלים בצורה מסוימת רק משום "שכך זה מתנהל כבר שנים"?

דוגמה לכך ניתן למצוא בפועלה של רות. השינויים אותם הובילה נעשו מתוך הכרה מעמיקה של הנורמות ביחס לנשים בארה"ב בכלל ומערכת המשפט בפרט. רות הראתה אפשרות לחלופה לאותם הסדרים שהוגדרו כנורמה ונראו "כטבעיים". דוגמא לכך ניתן למצוא בציטוטה: "כששואלים אותי 'מתי יהיו מספיק נשים בבית המשפט העליון?', אני עונה: 'כשיהיו תשע נשים'. אנשים מגיבים בהלם, אבל פעם כיהנו רק תשעה גברים – ולאף אחד זה לא הפריע".

  1. דעו את יחסי הכוחות – חישבו מה הם יחסי הכוחות בארגון בו אתם נמצאים? האם יחסי הכוחות מושפעים מיכולות מקצועיות, מוותק, או אולי ממגדר? חשבו באיזו עמדה אתם מצויים ביחסי הכוחות הללו.

אופרה ווינפרי היא דוגמה למי שהתחילה את דרכה ממקום נמוך ביחסי הכוחות: אישה, אפרו-אמריקאית, ממעמד נמוך. אופרה לא חששה לתקשר את יחסי הכוחות העגומים, האתגרים והקשיים שחוותה. אולי דווקא בזכות זה ובזכות האותנטיות והמחוברות שלה למקום ממנו התחילה, היא הפכה לאישה המצליחה ומעצבת דעת קהל שהיא היום.

  1. הציבו סימני שאלה: הציבו סימני שאלה והיו ביקורתיים ביחס לנורמות המצויות בסביבה הארגונית ויחסי הכוחות שקיימים. חישבו האם יש דברים שהיו יכולים להתנהל בצורה שונה ויותר מיטבית.

ארדרן לדוגמא, זיהתה בעת משבר הקורונה הנוכחי את חששם של הילדים מהמציאות החדשה והמאיימת, היא פנתה אליהם והכריזה עבורם על ארנב הפסחא ופיית השיניים כעובדים חיוניים שתפקידם להמשיך ולחלק לילדים מתנות בעת הסגר. ארדרן הציבה סימני שאלה כלפי הנורמות המצופות ממנהיג בזמן משבר, מה שאפשר לה לפעול באופן חדשני ושונה מהמקובל.

רות, ארדרן ואופרה, מכירות היטב את הנורמות ויחסי הכוחות בעולם בו הן חיות. הן ביקורתיות כלפיו, מאתגרות ומשנות אותו בפעולותיהן.

כמנהלים ומנהלות, עלינו להציב סימני שאלה בכל הנוגע לנורמות הארגוניות ושגרות העבודה הקיימות. ישנה נטייה להמשיך ולעשות את מה שעשו קודמינו, כי "ככה דברים מתנהלים פה". עם זאת, במידה ונרצה להוביל שינוי משמעותי, ראשית נצטרך להסתכל סביבנו, להציב סימני שאלה ולהיות ביקורתיים למציאות בה אנו חיים. ואז, ורק אז, נוכל להתחיל בשינוי.

עכשיו אתם: חשבו מה הן הנורמות הארגוניות במקום עבודתך?  מה הייתם רוצים לשנות?

מתוך ManagerGPS – כלים ניהוליים בדיגיטל.
עוד לא מכירים? כנסו עכשיו > https://bit.ly/3dKv8ik

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות