נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

04:21 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

תעשייה 4.0 – שנה חדשה, עידן חדש, עולם חדש

בין האדם למכונה.
המהפכה התעשייתית הרביעית, Industry 4.0, היא מהפכת הרובוטיקה והדיגיטציה ומינוף במחשוב ודיגיטציה מסיבית של תהליכים, איסוף נתונים (big data), ניתוחם ועיבודם.
היתרון הבולט של מהפכה זו הוא ייעול ושיפור תהליכי עבודה. במפעלים, מדובר על דור חדש של מכונות המסוגלות לקבל החלטות עצמאיות, דיוק הליך הייצור על ידי סנסורים וניהול מחסן ביעילות ומהירות. הליך ייצור זה, המשלב טכנולוגיה, משנה את כל תהליכי העבודה במפעל, בשדה וזירות עבודה אחרות.
המהפכה התעשייתית הרביעית אולי תייתר עם הזמן חלק מהתפקידים שאנו מכירים היום. אולם, ההזדמנות שהיא מביאה לנו, הינה בתפקידים של תקשורת "אדם מכונה". המקומות הרגישים בהם איסוף הנתונים, קבלת ההחלטות והבינה המלאכותית צריכה לפגוש את היצירתיות, המחשבה המורכבת, התקשורת הבינאישיות, החלטות ניהוליות והאצלת סמכויות. חלק מהמיומנויות החדשות יהיו בעולמות התקשורת לא רק בפן הבינאישי, אלא גם "בין האדם למכונה". הערך המוסף של המקום האנושי יתחדד.

שותפות מלאה פנימה והחוצה.
המהפכה התעשייתית הרביעית איננה השינוי היחידי שעולם העבודה עובר. הוא מתווסף לשינוי תרבותי ותפיסתי כולל, כך שאם בעבר "אג'יליות" ('זריזות וגמישות') היה מונח השייך להייטק, הרי שהיום, כל ארגון באשר הוא, פרטי או ציבורי, הייטק או לואו טק נדרש לאמץ אותו. אם בעבר המיקוד היה בעלויות ובאיכות, אז היום אנחנו בעיקר מסתכלים על הלקוח – והפתרון המותאם לצרכיו, customization. הלקוחות היום הרבה יותר מחוברים, קולניים, חסרי סבלנות ורוצים להיות מעורבים. מה שמצריך מאיתנו לעבוד בגמישות וזריזות, לצד שותפות מלאה פנימה והחוצה: הארגון-העובדים-הלקוחות-השותפים-המשקיעים.

ניהול בעולם העבודה החדש.
חשוב לזכור שלעולם והמהפכה המתרחשת בו, כמו קודמותיה, השפעה משמעותית לא רק על תהליכי העבודה, אלא גם על הפרט. לכן יש צורך לבדוק, כיצד מנהלים מתמודדים עם שינויים אלה, במיוחד בהיבטים של חוסן. השינויים המהירים, בטח עם ההאצה של הקורונה, הפכו את סביבת העבודה לסביבה לא ידועה ובלתי צפויה. יש לקחת בחשבון את אובדן העבודה המשמעותי של עובדים לא מיומנים וטראומה אישית קשה, תוך המאבק להתמודדות עם פגיעות וחוסר סדר של עולם העבודה החדש. עלינו להבין שהצרכים שלנו ושל העובדים שלנו השתנו, היום הציפייה היא לניהול קריירה, ביטחון ורלוונטיות, להתפתח, לתרום, לבנות רשת חברתית, גמישות בשעות ואיזון בית-עבודה.

האם כוח העבודה בטוח בעצמו והאם עובדים ומנהלים מסוגלים להתמודד עם השינויים שהביאה המהפכה התעשייתית הרביעית?
כן ולא. כוח האדם הנוכחי אינו בטוח בעצמו, הוא נאלץ לעשות לא מעט שינויים גם בתפקידים וגם במיומנויות. יחד עם זאת, התקופה האחרונה הוכיחה כי אנחנו לומדים מהר. מסתגלים. אם נדע לנהל את התהליך הזה נכון, נוכל לסייע למנהלים ולעובדים להתמודד טוב יותר.

6 המלצות לארגונים בכלל וארגונים תעשייתיים בפרט:

  1. Reskilling and Upskilling להסתכל על העובדים הקיימים בארגון ולהכין אותם כבר מעכשיו לעתיד על ידי שינוי תפיסת תפקיד, הקניית מיומנויות חדשות ואף למקצע מחדש.
  2. זיהוי טאלנטים – לזהות את מי שמביא בעת הזו הכי הרבה ערך: מקצועי, ניהולי ובינאישי. העובדים שהם בעלי המיומנויות והכישורים הנדרשים בעולם העבודה החדש כמו: יצירתיות ופרואקטיביות, בינה חברתית/הנעת אנשים/תקשורת בינאישית, גמישות קוגניטיבית וחשיבה ביקורתית.
  3. מגיוס למקצוע לגיוס כישורים – קצב השינויים גם במקצועות הקיימים הוא גדול. מומלץ לוודא שהעובדים החדשים הנכנסים לארגון הם בעלי יכולת למידה מהירה, גמישות מחשבתית והתמודדות עם שינויים. ישנה פחות משמעות לניסיון ויותר משמעות לפוטנציאל למידה, חוסן, מעוף ועוד.
  4. מחוברות עובדים – גם במונחי שביעות רצון ומוטיבציה העולם משתנה והיום יותר ויותר מדברים על מחוברות עובדים, engagement – לתפקיד, למנהל, לצוות ולארגון.
  5. שותפות ניהולית – המנהלים המצליחים ביותר היום הם אלו שמשתפים, ששואלים, שמתייעצים, פנימה והחוצה. יש ליצור פלטפורמות ניהוליות משותפות פורמליות ובלתי פורמליות שמטרתן שיתוף בידע, אתגרים וקבלת החלטות.
  6. תכניות עבודה ויעדים גמישים – חשוב לייצר סדר בעולם של כאוס ולכן עדיין מומלץ לבנות תוכניות עבודה ויעדים ברמה השנתית והחודשית. יחד עם זאת, עלינו להיות עם "היד על הדופק" לגבי השינויים המתרחשים ולדעת להתאים את תכנית העבודה והיעדים בהתאם ותוך כדי תנועה.

החטיבה העסקית בלוטם מספקת פתרונות, תהליכי ייעוץ וליווי לארגונים ומפעלים תעשייתיים במגוון נושאים ובהם: ניהול ממשקים ושרשרת אספקה, מצוינות תפעולית, תרבות של בטיחות, חדשנות ודיגיטציה, מחוברות ושימור עובדים, אסטרטגיה ותוכניות עבודה, פיתוח מנהלים ועוד.

אנחנו מזמינים אתכם להכיר, לשאול ולהתייעץ: smadara@lotem.co.il

מקורות:
"הקורונה הכלכלית", גלובס
"תעשייה 4.0: הכירו את החברות שצפויות להרוויח מהמהפכה התעשייתית הרביעית", כלכליסט
 "צריך להגדיר מחדש את השחקנים בעולם העבודה החדש שמתהווה בימים אלה", נירית כהן
What is the Fourth Industrial Revolution?", IAP"

Explore more

Blog

זום אין – סקרי חוויית עובד

מפגש היכרות עם פתרונות לוטם סנסינג למדידת חוויית עובד. במפגש נתייחס למציאות הנוכחית והשפעותיה על חווית העובד ורמת המחוברות, על חשיבות הסקר בימים אלו, תוצרים וכלים ניהוליים ליום שאחרי.

רוצה לקרוא
Blog

תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית

שלוש טעויות שארגונים עושים בבחינת אפקטיביות תהליכי למידה וכיצד מודל משמעו"ת עסקית יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.

רוצה לקרוא
Special

אם נסתכל על המציאות שלנו, ימים של מלחמה ובהם תנאי אי וודאות, כ"א חסר, שחיקה נפשית ועוד. איך מטמיעים ומיישמים תוכניות עבודה במציאות כזו? איך בכלל נעים קדימה?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות