נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

04:30 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

רוצים להיות חדשניים?

רוצים להיות חדשניים? נסו להגביל את עצמכם.

נתחיל בניסוי מחשבתי פשוט שמציעים האחים הית' (Chip & Dan Heath) בספרם "Made to Stick"

הקדישו 15 שניות כדי לרשום את כל הדברים שעולים לכם בראש שהם לבנים. הצלחתם? יפה!

כעת הקדישו 15 שניות כדי לרשום את כל הדברים שעולים בדעתכם שהם לבנים – ונמצאים במקרר.

בכל פעם שאני עושה את התרגיל הזה במסגרת סדנאות רעיונאות, אני נדהם מחדש מהתוצאות – משתתפים באופן עקבי מגיעים בקלות רבה יותר לרעיונות רבים יותר, לאחר שהגבלנו את תהליך החשיבה שלהם. במקרה הזה – לסביבה של מקרר.

למה זה? כי מיקוד ושיטתיות הם חבריו הטובים ביותר של החדשן.

עד היום, כשרובנו חושבים על חדשנות, אנחנו משתדלים "לחשוב פתוח". ולא בכדי – כך לימדו אותנו. בתהליכי סיעור מוחות לימדו אותנו לא לפסול אף רעיון. בתהליכי רעיונאות אנחנו מנסים להשתחרר מקיבעונות חשיבה שמגבילים אותנו מלהגיע לרעיונות חדשים. מחקרים רבים אף מוכיחים שהקירות סביבנו עלולים להגביל את החשיבה שלנו ושחללי עבודה גדולים ופתוחים יותר מעודדים חשיבה חדשנית הרבה יותר מחללים קטנים (קראוכאן על הנושא).

אך בחדשנות כמו בחדשנות, העקרונות הבסיסיים ביותר הם לעתים קרובות מאוד לא אינטואיטיביים, מנחים אותנו לפעול בניגוד לטבעי ולהגיוני. ואכן, אחד מעקרונות החדשנות האהובים עליי הוא ש"מגבלות ואילוצים מגבירים יצירתיות".

בינגו חדשנות – יישום פרקטי של עיקרון האילוצים

כדי להדגים את יישום "עיקרון האילוצים" הלכה למעשה אתן דוגמא נוספת, הפעם מתוך תכנית החדשנות האחרונה שהובלתי בחברת אלגו-טריידינג, שנחשבת פורצת דרך בתחומה.

אחד האתגרים הגדולים בסדנאות חדשנות הוא לייצר תהליכי רעיונאות (Ideation) שבסופם תוצרים איכותיים, בעלי סיכויי הצלחה סבירים ב"מציאות של אחרי הסדנה".

אבל כיצד ניתן לערוך סיעור מוחות אפקטיבי מבלי להיסחף לדיון כללי ולא ממוקד?

כדי לייעל את תהליכי סיעור המוחות, כל אחד מצוותי העבודה הפעיל "בינגו חדשנות" – כלי פרקטי, המיישם את עיקרון האילוצים בחדשנות.

ל"בינגו החדשנות" שלושה עקרונות בסיסיים:

  1. כל סיעור מוחות מתחיל עם גבולות ברורים. מכיוון שבמהלך התכנית למדנו על סוגים וכלים של חדשנות, כל צוות נדרש להתמקד רק בסוג אחד של חדשנות ובמסגרתו ליישם רק כלי חדשנות אחד. הגבלה זו יצרה את מטריצת "בינגו החדשנות", שנראתה כך: שקופית1
  2. אין מגבלה על תהליכי סיעור המוחות. כל צוות יכול לקיים כמה סבבי סיעור מוחות שירצה – כל פעם תוך התמקדות במשבצת אחרת על המטריצה. חשוב להבהיר: המטרה היא לא "לסיים את הבינגו" – רק לא להסתפק במשבצת אחת בלבד.
  3. אחרי שהתחלנו ממוקדים – הכול מותר. לאחר שסיעור המוחות התחיל ממוקד, מותר ואף טבעי לזלוג ממשבצת למשבצת בתוך הבינגו. לדוגמא, אם התחלתי בפיתוח רעיונות מסוג חדשנות אחד (למשל, פיתוח מוצר), יתכן שאמצא עצמי זולג לחדשנות מסוג אחר (למשל, חדשנות במודל עסקי).

בינגו החדשנות איפשר לנו להוביל סיעור מוחות עם רמות גבוהות של חופש ויצירתיות – בתוך מגבלות ממקדות.

לעתים ההגבלה הנכונה תיתן לכם לפרוס כנפיים

המציאות שבתוכה אנחנו חיים מלאה באילוצים. זה נכון בחיינו הפרטיים ונכון כפליים לסביבה הארגונית והעסקית שבתוכה אנחנו פועלים כל יום. תקציב ומשאבים, יכולות ארגוניות, פוליטיקה ארגונית, תרבות ואמונות ארגוניות, מתחרים, רגולציה, טכנולוגיה ועוד – כולם מהווים אילוצים, שבמסגרתם אנחנו נדרשים להצליח.

"עיקרון האילוצים" טוען שאותן מגבלות, שלעתים קרובות מתסכלות ומרפות את ידינו, יכולות להוות קטליזטור לחשיבה יצירתית וחדשנית – אם נפעל מולן בדרך הנכונה.

נכתב על ידי שחף שניר.

*שחף שניר הוא יועץ ארגוני ומנהל לקוחות אסטרטגיים ב-"9 points".

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות