נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

03:14 AM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

ניהול אותנטי?

היום יותר מתמיד

יש מילים שאנו משתמשים בהן על בסיס יום-יומי אך לא באמת מבינים את משמעותן. אחת המילים היא "אותנטיות" – כולנו רוצים להיות אותנטיים, אך פעמים רבות מתכוונים לכנות. אז מה זו אותנטיות? והאם בעידן שבו המציאות הפכה לריאליטי וכולם רוצים להיות כמו מישהו אחר – לרקוד עם כוכבים, לשרוד ולהיות יפים ולא חנונים – ניתן בכלל לדבר על אותנטיות? ועד כמה "מציאות" זו משפיעה על עולם העבודה, הניהול והמנהיגות? בשורות הבאות אנסה לענות על שאלות אלה.

גופי וג'ונס מתארים בספרם המרתק "מנהיגות אותנטית" (בהוצאת מטר) את מה שהם מכנים: דיבוק מודרני מיוחד במינו – החיפוש אחר מנהיגות אותנטית.

מנהיגות אותנטית – למה הכוונה?

המקור של המילה "אותנטיות" מצוי בפילוסופיה היוונית, שהגדירה אותה כ: "To thin own self be true". חוקרים מתחום הפסיכולוגיה, כגון מאסלו, הגדירו אנשים אותנטיים כבעלי הגשמה עצמית ובעלי הלימה עם הטבע הבסיסי שלהם, היודעים לראות את עצמם ואת חייהם בבירור ובמדויק. מאחר ואנשים אלו אינם מונעים מציפיות האחרים כלפיהם, הם יכולים לבצע החלטות אישיות יותר, המתאימות לקולם הפנימי והאישי.

גישת המנהיגות האותנטית שואבת מן הפסיכולוגיה החיובית. גישה זו פותחה ע"י החוקרים אבוליו ועמיתיו ומזוהה עמם. הגדרתם למנהיגות אותנטית ממחישה את הזיקה לשורשי הפסיכולוגיה החיובית:

"אותם אנשים המודעים בצורה עמוקה למחשבותיהם והתנהגותם ונתפסים ע"י האחרים  כמודעים לערכים, לידע ולכוח שלהם ושל האחרים. מודעים להקשר בו הם פועלים ומהווים דמות בטוחה, בעלת תקווה, אופטימיות ומורל גבוה".

מנהיגות אותנטית – הגלישה לעולם הארגוני:

סביבת עולם העבודה בשנים האחרונות מאופיינת בגורמי לחץ ייחודיים, דינאמיות, אתגר וניסיון מתמיד ליצור יתרון תחרותי. סביבה כזו מביאה ארגונים להכרה כי הם זקוקים למנהלים אותנטיים.

מיהו המנהל האותנטי?
הספרות בנושא מציעה ארבעה מאפיינים של המנהיג האותנטי:

1. המנהל האותנטי נאמן לעצמו (להבדיל מלהיות עסוק אחר מילוי ציפיות האחרים).

2. מנהלים אותנטיים מונעים יותר ממניעים פנימיים מאשר ממניעים חיצוניים, כגון: רווחים אישיים והשגת מעמד וכבוד.

3. מנהלים אותנטיים הם מקור ולא העתק – הם מנהלים מתוך נקודת מבטם האישית והייחודית.

4. פעולותיהם של המנהלים האותנטיים מבוססות על ערכיהם האישיים.

בהקשר זה גם הוגדר מיהם אותם כפיפים של המנהלים האותנטיים:
הכפיפים של המנהל האותנטי הולכים אחריו מסיבות אותנטיות ומקיימים עמו מערכת יחסים אותנטית.

חשוב לציין כי מנהל אינו יכול לזהות את עצמו כאותנטי – רק הכפיפים שחוו את המנהל האותנטי יכולים לתארו ככזה או לייחס לו תכונה זו. לכן, אף מנהל לא יכול להעיד על עצמו "אני אותנטי".

דרושים: מנהלים אותנטיים (הפנייה לנשים ולגברים)

נראה כי בימינו ערך העבודה יורד. העבודה נעשית אמצעי לסיפוק מטרות חיצוניות – לתשלום המשכנתא ולקניית מוצרים ממותגים ואינה מהווה אורח חיים המוביל לבנייה ולגילוי של האני האותנטי ולחשיפתו.
לכן, הדרישה למנהיגות אותנטית הולכת וגדלה. מנהל יכול ליצור אותה בכמה דרכים:

  • עליך לוודא שמילותיך תואמות את פעולותיך.
  • עליך למצוא בסיס משותף עם אנשיך.
  • עליך להתאים את עצמך לסיטואציות שונות ולשחק תפקידים שונים, אשר חייבים לנבוע מתוך אישיותך. לשחק תפקידים שונים אין פירושו לזייף; אדם שיזייף – במוקדם או במאוחר, הכפיפים שלו יגלו זאת.

כיום, מכירים ארגונים בערך המוסף שמביאים עמם מנהלים אותנטיים. כאשר המנהלים אותנטיים, הדבר משפיע על הכפיפים ובהתאמה משפיע על יחסם לעמיתיהם ולקוחותיהם. יתרה מכך, המנהיגים האותנטיים מעודדים שונויות ויודעים, בהתאם, לפתח את היכולות של הכפיפים שלהם ולהעצים אותם.

על פניו, נראה בסיסי ופשוט, אך כמה מכם באמת יכולים לייחס תכונה זו למנהלים שלכם?
ברור לנו שמנהל טוב צריך להיות בעל יכולת הובלה, כריזמה ובו בזמן צנוע ופועל מתוך אמת פנימית. יחד עם זאת, אנו יודעים כמה תמהיל זה נדיר בקרב מנהלים בימינו.

ובהשאלה מעולם תוכן אחר, הנה תשובה לשאלה "מה זה אותנטי?" מהתוכנית "הדוגמניות"…

נכתב על ידי לירון ברששת-פיקר.

*לירון ברששת-פיקר היא מפתחת למידה והדרכה בחטיבת הלמידה ב"לוטם"

Explore more

Blog

זום אין – סקרי חוויית עובד

מפגש היכרות עם פתרונות לוטם סנסינג למדידת חוויית עובד. במפגש נתייחס למציאות הנוכחית והשפעותיה על חווית העובד ורמת המחוברות, על חשיבות הסקר בימים אלו, תוצרים וכלים ניהוליים ליום שאחרי.

רוצה לקרוא
Blog

תהליכי למידה עם משמעו"ת עסקית

שלוש טעויות שארגונים עושים בבחינת אפקטיביות תהליכי למידה וכיצד מודל משמעו"ת עסקית יסייע לכם לחזק ובהמשך גם למדוד את האימפקט העסקי של תוכנית ההדרכה.

רוצה לקרוא
Special

אם נסתכל על המציאות שלנו, ימים של מלחמה ובהם תנאי אי וודאות, כ"א חסר, שחיקה נפשית ועוד. איך מטמיעים ומיישמים תוכניות עבודה במציאות כזו? איך בכלל נעים קדימה?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות