מה זה אומר , "טרנספורמציה דיגיטלית"?

הליווי האישי שלי בלא מעט תהליכים ארגוניים וסיוע למנכ"לים של ארגונים אלה חושפת את המבוכה והבלבול הקיים בעידן הזה. מושגים רבים משמשים ככאלה המתארים את המעבר לעידן הדיגיטאלי וביניהם: Internet of Things , big data, רב ערוציות, ענן, טכנולוגיה מתקדמת ועוד....

כבדרך עבודתי בארגונים אני מבקש לגשת לנושא בשתי זוויות המהוות יחד את השלם.

האחד -  מהארגון החוצה לסביבתו החיצונית! השירותים והמוצרים ללקוחותיו המהווים את מהות קיומו. הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא כלי שנועד בראש ובראשונה לסייע לארגון להגיע ללקוחות בערוצים החדשים בהם הם נמצאים, לשפר את חוויית הלקוח שלהם. כבר כעת ניתן ללמוד  שארגונים אשר לא יעברו טרנספורמציה לא יוכלו לספק את דרישות  דור הלקוחות החדש.

השני – התהליכים הפנים ארגוניים המשמשים כתשתית לפעולה הראשונית. התאמת התהליכים הארגוניים לרמת הציפייה של העובדים, ולסיוע בפיתוח מוצרים ושירותים חכמים שיהוו יתרון תחרותי בעידן של כלכלה הדיגיטלית.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שונה מארגון לארגון, וניתן לזהות ארגונים אשר עושים קפיצת מדרגה בזווית הראשונה או בחלקים ממנה וכאלה המצויים בשינוי פנים ארגוני הקשור בזווית השנייה.

כאמור , פוסט זה ינסה להתמודד עם ההגדרה האופרטיבית של מה זה טרנספורמציה דיגיטאלית?

אין הגדרה אחת מקובלת וגם הניסיון למילון או ל"אל ההמון" לא מניבות תשובה אחת מקובלת, אנסה להגדיר זאת מתוך אבחנה של השימושים השונים הרלבנטיים לארגונים בנושא זה.

המהפכות השונות עצבו מחדש את הממשק בין האדם לסביבתו, האדם במקרה הארגוני דנן הנו הלקוח , העובד או המנהל. הטרנספורמציות המוקדמות בישרו על "מיכון" תהליכים אשר הביאו להתייעלות בכושר הייצור, ושיפרו באופן מהותי את יחסי העלות תועלת הארגוניים. המאפיין המרכזי של טרנספורמציית המיכון היה לבצע תהליכים אשר בוצעו לרוב על ידי אדם באמצעות מכונות, ללא התובנה שיש לאדם. הדור הבא של המהפכה עובר שלב – מהפכת המידע הביאה עמה את היכולות להשתמש בטכנולוגיה ככזו העשויה להחליף קבלת החלטות של אדם. אם בדור הקודם השקיעו בתוכנות הטובות ביותר אשר ישמשו את האדם כדי להטיס מטוס או להסיע רכב באופן האפקטיבי ביותר הרי שהבשורה במהפכה הנוכחית הנה רכב ומטוס אוטונוטמיים לחלוטין ללא מגע יד אדם .

לא עוד מיכון או טכנולוגיה גרידא אלא תוספת של תהליכי בינה המאפשרים ושואפים לאוטונומיה של החלטות מבוססי מערכת ללא מגע יד אדם. טכנולוגיה המאפשרת קיצור תהליכים והגעה בזמן אפס לניתור מידע רלבנטי לאדם, בעידן של התפוצצות מידע- ללקוח, לעובד למנהל. זה לא העתיד, זו הטרנספורמציה המתרחשת בימים אלה ממש. לקוחות צורכים מוצרים ושירותים באופן דיגיטלי ללא תיווך של מתווכים בדרך, נהפוך הוא – התיווך פוגע בתהליך. כמות ה Data הקיימת בארגונים בדרכם לקבלת החלטות בקרב ההנהלה הופכים ל Big Data באמצעות טכנולוגיה המאפשרת קבלת החלטות אפקטיבית בזמן אמת. הטרנספורמציה אינה הטכנולוגיה אלא השימוש שעושים בהתפתחות הטכנולוגיה כדי להשיא ערך ללקוחות ולארגונים בזמן אפס.

אודות המחבר

השארת תגובה