נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

03:56 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

ההשקעה משתלמת

פיתוח מנהלים בדרג ביניים בארגון

המיקום הייחודי של מנהלים בדרג ביניים – בין הניהול הבכיר לדרג הביצועי, בין האסטרטגיה ליישום, בין ההחלטות למימושן – מזמן לנו אתגרים בתהליכי למידה והכשרה.

מניסיוני ומניסיונם של עמיתיי למקצוע, אנחנו רואים השקעה של ארגונים רבים בפיתוח הדרג הניהולי הראשון, first line managers.  ברור כי עליית המדרגה מעובד מקצוען למנהל אנשים היא עליית מדרגה משמעותית, הדורשת סט של כישורים ומיומנויות, כמו גם תפיסת תפקיד ניהולי מגובשת – כדי להצליח בתפקיד.

הניסיון שלנו מראה גם כי חברות מובילות אינן מקפחות את הדרג הניהולי הבכיר. רבות מאפשרות למנהלים בכירים השתתפות בתכניות ייחודיות או מקיימות תכניות מושקעות למנהלים בכירים בתוך הארגון.

ומה עם מנהלי הביניים? החוליה הקריטית בשרשרת הניהול. האם ההשקעה בפיתוח יכולותיהם תואמת את האתגרים בפניהם הם ניצבים? מה הם צריכים ללמוד (וליישם) כדי להצליח בתפקיד? כיצד הם לומדים?

מחקר benchmark שביצענו בלוטם, ובו נסקרה עשייה לצד מחקר בתחום, העלה תובנות על ייחודיות דרג זה, צרכי הלמידה ודרכי הלמידה השונות המאפיינות אותו (מפגש למידה המפרט את התובנות והפתרונות יתקיים בלוטם ב-1.11.12).

אחד ההיבטים המעניינים שעלו במחקר, הוא המעבר של מנהלים מדרג ראשון לדרג ניהול הביניים. אין המדובר רק ב"ניהול מנהלים" או בניהול מערכתי יותר. המעבר דורש ממנהלי הביניים סט חדש של יכולות. שתי זוויות מיוחדות שנוסחו למעבר זה:

המעבר מ-supervision (תפקידי פיקוח ובקרה על עובדים)

√ למעצב סביבת עבודה המקדמת ביצועים. מרכיבי תפקיד ומיקוד:

  • מנהיג – מאפשר, מזמן הזדמנויות ומעצים עובדים
  • שר החוץ – מייצג את הצוות בממשקים ופורומים לרוחב הארגון
  • "משיג המשאבים"
  • מנהל "מאחורי הקלעים"
  • בונה ומקדם מערכות יחסים קרובות
  • מייצר קונפליקטים להגברת יצירתיות ושיפור תהליכים

(Gary Stern, Fortune, 2011)

√ למנהל הידע

  • בונה ומעצב – רשת התקשורת לעובדיו (בתוך הצוות ובין צוותים). משנע מידע
  • מגשר – על פערי ידע ומידע. עסוק כל העת בזיהוי וצמצום הפערים

(Neil Hardie, Journal of Business Strategies, 2000)

המעבר ממנהל בדרג ראשון למנהל בדרג ביניים, אם כן, מזמן אתגר משמעותי לתכניות הכשרה ולמידה שעיקרן פיתוח מנהלי ביניים. אתגר של פיתוח יכולות בניהול מורכבויות בסביבה הארגונית, שימוש בכלים מתקדמים לניהול אנשים ומנהלים ויישום תפיסה מערכתית בתפקיד. ואכן, תכניות הכשרה למנהלי ביניים כוללות תכני למידה מותאמים לאתגרים: אימון וחניכת עובדים לביצועים, הערכה ומשוב, פיתוח והעצמת אחרים, ניהול שינוי, תקשורת ובניית מערכות יחסים ותפיסה עסקית (מחקר של Bersin, 2011 – נתוני 200 חברות).

אתגר ההתאמה של תכניות פיתוח מנהלים לדרג המשתתף – כבר כאן לא מעט שנים. התובנות המתגבשות על עולמם של מנהלים בדרג הביניים ואתגריהם הייחודיים, ממחקר ומעשייה, מאפשרות כיום לייצר התאמה חכמה ומהירה יותר לתכניות הכשרה וניהול.

נכתב על ידי איריס טייכר.

*איריס טייכר היא יועצת ארגונית ומנהלת תחום פיתוח מנהלי ליבה ב"לוטם"

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות