נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

12:12 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

ניהול אותנטי?

היום יותר מתמיד

יש מילים שאנו משתמשים בהן על בסיס יום-יומי אך לא באמת מבינים את משמעותן. אחת המילים היא "אותנטיות" – כולנו רוצים להיות אותנטיים, אך פעמים רבות מתכוונים לכנות. אז מה זו אותנטיות? והאם בעידן שבו המציאות הפכה לריאליטי וכולם רוצים להיות כמו מישהו אחר – לרקוד עם כוכבים, לשרוד ולהיות יפים ולא חנונים – ניתן בכלל לדבר על אותנטיות? ועד כמה "מציאות" זו משפיעה על עולם העבודה, הניהול והמנהיגות? בשורות הבאות אנסה לענות על שאלות אלה.

גופי וג'ונס מתארים בספרם המרתק "מנהיגות אותנטית" (בהוצאת מטר) את מה שהם מכנים: דיבוק מודרני מיוחד במינו – החיפוש אחר מנהיגות אותנטית.

מנהיגות אותנטית – למה הכוונה?

המקור של המילה "אותנטיות" מצוי בפילוסופיה היוונית, שהגדירה אותה כ: "To thin own self be true". חוקרים מתחום הפסיכולוגיה, כגון מאסלו, הגדירו אנשים אותנטיים כבעלי הגשמה עצמית ובעלי הלימה עם הטבע הבסיסי שלהם, היודעים לראות את עצמם ואת חייהם בבירור ובמדויק. מאחר ואנשים אלו אינם מונעים מציפיות האחרים כלפיהם, הם יכולים לבצע החלטות אישיות יותר, המתאימות לקולם הפנימי והאישי.

גישת המנהיגות האותנטית שואבת מן הפסיכולוגיה החיובית. גישה זו פותחה ע"י החוקרים אבוליו ועמיתיו ומזוהה עמם. הגדרתם למנהיגות אותנטית ממחישה את הזיקה לשורשי הפסיכולוגיה החיובית:

"אותם אנשים המודעים בצורה עמוקה למחשבותיהם והתנהגותם ונתפסים ע"י האחרים  כמודעים לערכים, לידע ולכוח שלהם ושל האחרים. מודעים להקשר בו הם פועלים ומהווים דמות בטוחה, בעלת תקווה, אופטימיות ומורל גבוה".

מנהיגות אותנטית – הגלישה לעולם הארגוני:

סביבת עולם העבודה בשנים האחרונות מאופיינת בגורמי לחץ ייחודיים, דינאמיות, אתגר וניסיון מתמיד ליצור יתרון תחרותי. סביבה כזו מביאה ארגונים להכרה כי הם זקוקים למנהלים אותנטיים.

מיהו המנהל האותנטי?
הספרות בנושא מציעה ארבעה מאפיינים של המנהיג האותנטי:

1. המנהל האותנטי נאמן לעצמו (להבדיל מלהיות עסוק אחר מילוי ציפיות האחרים).

2. מנהלים אותנטיים מונעים יותר ממניעים פנימיים מאשר ממניעים חיצוניים, כגון: רווחים אישיים והשגת מעמד וכבוד.

3. מנהלים אותנטיים הם מקור ולא העתק – הם מנהלים מתוך נקודת מבטם האישית והייחודית.

4. פעולותיהם של המנהלים האותנטיים מבוססות על ערכיהם האישיים.

בהקשר זה גם הוגדר מיהם אותם כפיפים של המנהלים האותנטיים:
הכפיפים של המנהל האותנטי הולכים אחריו מסיבות אותנטיות ומקיימים עמו מערכת יחסים אותנטית.

חשוב לציין כי מנהל אינו יכול לזהות את עצמו כאותנטי – רק הכפיפים שחוו את המנהל האותנטי יכולים לתארו ככזה או לייחס לו תכונה זו. לכן, אף מנהל לא יכול להעיד על עצמו "אני אותנטי".

דרושים: מנהלים אותנטיים (הפנייה לנשים ולגברים)

נראה כי בימינו ערך העבודה יורד. העבודה נעשית אמצעי לסיפוק מטרות חיצוניות – לתשלום המשכנתא ולקניית מוצרים ממותגים ואינה מהווה אורח חיים המוביל לבנייה ולגילוי של האני האותנטי ולחשיפתו.
לכן, הדרישה למנהיגות אותנטית הולכת וגדלה. מנהל יכול ליצור אותה בכמה דרכים:

  • עליך לוודא שמילותיך תואמות את פעולותיך.
  • עליך למצוא בסיס משותף עם אנשיך.
  • עליך להתאים את עצמך לסיטואציות שונות ולשחק תפקידים שונים, אשר חייבים לנבוע מתוך אישיותך. לשחק תפקידים שונים אין פירושו לזייף; אדם שיזייף – במוקדם או במאוחר, הכפיפים שלו יגלו זאת.

כיום, מכירים ארגונים בערך המוסף שמביאים עמם מנהלים אותנטיים. כאשר המנהלים אותנטיים, הדבר משפיע על הכפיפים ובהתאמה משפיע על יחסם לעמיתיהם ולקוחותיהם. יתרה מכך, המנהיגים האותנטיים מעודדים שונויות ויודעים, בהתאם, לפתח את היכולות של הכפיפים שלהם ולהעצים אותם.

על פניו, נראה בסיסי ופשוט, אך כמה מכם באמת יכולים לייחס תכונה זו למנהלים שלכם?
ברור לנו שמנהל טוב צריך להיות בעל יכולת הובלה, כריזמה ובו בזמן צנוע ופועל מתוך אמת פנימית. יחד עם זאת, אנו יודעים כמה תמהיל זה נדיר בקרב מנהלים בימינו.

ובהשאלה מעולם תוכן אחר, הנה תשובה לשאלה "מה זה אותנטי?" מהתוכנית "הדוגמניות"…

נכתב על ידי לירון ברששת-פיקר.

*לירון ברששת-פיקר היא מפתחת למידה והדרכה בחטיבת הלמידה ב"לוטם"

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות