נעם מלוטם

אענה לך בהקדם האפשרי

12:41 PM

היי, אני נעם מלוטם. איך אפשר לעזור לך?

Chat






name

email/phone

message


חזרה

להרכיב קואליציה? עכשיו אתה!

קואליציה, או בעברית: יַחְדָּה, היא "מעין ברית בין ישויות שונות, המשתפות פעולה לקידום עניין משותף".

באיזו מידה המושג הזה רלוונטי ליומיום שלך כמנהל? האם אתה יודע לייצר ולשמר שותפויות? ועם מי אתה מייצר אותן?

השותפויות המוכרות והנפוצות יותר בארגונים הן כמובן שותפויות עם הדומים לך והקרובים אליך: השותפים שלך ביחידה, השותפים שלך בעשייה השוטפת והשותפים שלך למקצוע. אבל בדומה להרכבת קואליציה בממשלה, המשימה המאתגרת והמשמעותית עבור הארגון, היא יצירת שותפויות עם אחרים, או במילים אחרות: שבירת סיילואים ("Breaking Silos").

סיילו הוא מונח שמגיע מהמילה היוונית למגדל אחסון (בעיקר לתבואה). בהשלכה לעולם העסקי, המושג הזה מתייחס למנטליות ארגונית מאוד נפוצה, בה כל יחידה מתאספת בתוך עצמה כמגדל סגור ונפרד, ולא חולקת משאבים ומידע עם יחידות אחרות.

בעולם שבו אנחנו חיים היום, שום בעיה משמעותית לא נפתרת ללא שיתוף פעולה בין גורמים מגוונים ובין תחומי מומחיות שונים. לאור זאת, קל להבין מדוע מנטליות הסיילואים בארגונים מגבילה את האפשרות לחשיבה יצירתית וחדשנות ומפחיתה את היעילות בארגון.

רוצה למצוא את הסיילואים שאתה צריך לשבור?

חשוב על היחידות או המחלקות המקבילות אליך בארגון, אלו שאתה לא עובד איתן באופן שוטף ושאין לך שגרת עבודה משותפת איתן. אם אתה בתפעול או ב-IT, אולי הסיילו שאתה צריך לשבור הוא עם שירות הלקוחות? אם אתה בשיווק אולי התשובה שלך היא משאבי אנוש? אם אתה במוצר א' אולי כדאי שתחשוב על מוצר ב'? וכו'.

ממש כפי שקואליציה בהגדרתה מבוססת על קידום עניין משותף, כך גם לך כדאי להתחיל בלאתר מטרה משותפת שלך ושל סיילואים שלך, ואז לחבור אליהם על מנת לקדם יחד. אם השותפות סביב נושא מסוים תצליח, תוכל להרוויח פעמיים: ראשית, תוכל להגיע להישג שככל הנראה לא יכולת להגיע אליו לבד. שנית, תיצור קשר ותשתית לעבודה משותפת גם בהמשך, או במילים אחרות: תיצור שותפויות.

אז איך עושים את זה? קיבלנו השראה ממאמר של פורבס על שבירת סיילואים, כדי להציע כמה עקרונות מפתח:

  1. הגדר את הנושא ובחר שותפים

    שבירת סיילואים ויצירת שותפויות מתחילות בעיסוק בנושאים הנמצאים בלב העשייה. חשוב על נושא משמעותי עבורך ועבור הארגון, וברר מי הם אלו ש:

    • חולקים את נקודת המבט שלך בנושא (למיטב ידיעתך)
    • יש להם התמחות שונה משלך וערך משמעותי בהגעה לפתרון
    • תוכל לבסס איתם מערכת אמון
    •  מסוגלים לראות את התמונה הגדולה, וכמוך ישמחו לפרוץ את השיח של "היחידה שלי" או "התחום שלי", לשיח של "הארגון שלנו".

    לפני יציאה לדרך כדאי לוודא שיש לך את ה"מנדט" להרכבת הקואליציה, כלומר שהמנהל שלך מגבה אותך בנושא.

  2. סמנו מטרה ויעד
    לאחר שזיהית את השותפים, הזמן אותם לדון יחד במטרה המשותפת ולהגדיר יחד את היעד. למשל: לשדרג את אחד המוצרים או השירותים של הארגון. או: לצמצם זמני תגובה של הארגון בנושא מסוים.
    שאלו את עצמכם: מה אנחנו רוצים להשיג? מהו המיקוד שלנו? מהן בעיות השורש בהן צריך לטפל? אם תצליחו להסכים על המטרה והיעד, הם אלו שייצרו עבורכם את השותפות. כדאי להגדיר גם את כלי המדידה לעמידה ביעד: מסגרת זמנים ומדדי הצלחה.

  3. חשפו את גורמי ההנעה
    נכון, חברתם יחד לצורך מטרה מאוחדת, אבל באופן טבעי לכל אחד מכם עדיין יש את מנועי המוטיבציה שלו, את הזווית הייחודית שחשוב לו לקדם, ואת הסיבה שבכלל התעניין בשותפות מלכתחילה – ממש כמו בהרכבת קואליציה בממשלה.
    אולם דווקא החשיפה של האינטרסים והשיתוף בהם יסייעו להבין טוב יותר מה כל צד צריך, ומהם הוויתורים שצריך להסכים לעשות מראש.
    השתמשו בהבנת מנועי המוטיבציה כדי להניע את כולם אל עבר היעד המשותף.

  4. עבדו יחד
    כדאי לייצר שגרה של פגישות קצרות לעיתים קרובות, על מנת לשמר את המומנטום שהתחלתם, לאפשר החלפה תמידית של ידע, ליצור אינטגרציה ולהקנות ביטחון. חשבו היטב מי חשוב שיגיע לפגישות האלו, גם בדרג שלכם וגם מבין העובדים ביחידות שלכם. במידה והגדרתם מדדי בקרה, פגישות תקופתיות הן הזדמנות טובה לחזור ולבדוק אותם. שגרת הפגישות היא גם הזדמנות עבורכם לחזק את השותפות ולסמן יחד נושאים נוספים לקדם.

אז כמה קואליציות כבר יצא לך לקדם? ומהי הקואליציה הבאה שאתה מתכוון להרכיב?

מתוך הכלי אקטואליה וניהול של Manager'sGPS  – כלים ניהוליים בדיגיטל.

עוד לא מכירים את MGPS שלנו? לחצו כאן

Explore more

Webinar

בחסות הערפל

הרצון והצורך לחזור לחיים, לשגרה ולהמשכיות עסקית אחרי ה-7.10, הכרחיים לבניית החוסן והעתיד שלנו. המציאות רחוקה מלהיות נורמלית או שגרתית, אבל בפן העסקי/ארגוני, החיים ממשיכים כסדרם. האמנם?

רוצה לקרוא
Blog

פיתוח תוצרי למידה בקליק

תקופה של אי ודאות עסקית מחייבת להתנהלות תקציבית שמרנית. בחלק מהארגונים, תקציבי מחלקות ההדרכה ומחלקות מטה אחרות התכווצו. כתוצאה מכך אי אפשר להשקיע את אותם משאבים בפיתוח של תוצרי למידה. לצד זאת, שינויים תכופים במדיניות לצד קליטת עובדים או הסבת עובדים בין תפקידים דורשת לפתח חומרים בקצב מהיר יותר כדי לתמוך בכשירות הצוותים.

רוצה לקרוא
Blog

הקמת פורום מובילי למידה פנים ארגוני ב-4 צעדים

זה לא סוד שמחלקות הלמידה נדרשות לעמוד במשימות שלהן באופן יצירתי בתקציבים שצומצמו. הצרכים של העובדים לעולם אינם מצטמצמים, לעיתים הם נשארים זהים ובמרבית המקרים הולכים וגדלים. בואו נודה על האמת, עד שהצלחנו להגדיל תקציבים ולהגדיל את תכולות הלמידה בארגון, אנחנו לא רוצים שייקחו לנו אותם או חלילה להרגיל את העובדים לקבל פחות. היינו רוצים להמשיך לתת שירות טוב לארגון ולמצות את היכולות שלנו בפתרונות למידה נחוצים ונותני ערך. מה אפשר לעשות?

רוצה לקרוא

תפריט נגישות